Pe parcursul stagiului, elevii vor desfă?ura următoarele activită?i practice:
- Recunoa?terea instrumentarului pentru necropsie.
- Identificarea dispari?iei reflexelor.
- Examinarea exteriorului unui animal mort.
- Utilizarea diferitelor tehnici de incizie.
- Recoltarea secre?iilor ?i lichidelor patologice.
- Utilizarea corectă a recipientelor ?i eprubetelor cu ajutorul cărora se expediază materialele patologice.
- Analizarea modificărilor lichidului intersti?ial.
- Recunoa?terea tipurilor de hemoragii.
- Identificarea cauzelor de metabolism.
- Descrierea organelor cu leziuni inflamatorii.
- Clasificarea diferitelor procese bioplastice: da adaptare, apărare ?i reconstruc?ie.
- Recunoa?terea hipertrofiei ?i regenerării.
Se va asigura efectuarea unui stagiu de practică transna?ională pentru 14 de elevi ai Colegiului Emil Negru?iu Turda:
SĂPTĂMÂNA I Tema: Executarea necropsiei diferen?iat pe specii de animale ?i analizarea modificărilor locale ale circula?iei sanguine ?i limfatice
Ziua 1
Introducere în programul de stagiu. Tutorele de stagiu va prezenta participantuluiunitatea de stagiu, regulamentul de ordine interioară, normele de protecție a muncii, activitățile specifice fiecărui departament, proiectele în care este implicată organizația de primire, structura organizatorică a societății (postul, funcția, categorii de funcții, tipuri de compartimente, relații organizatorice, nivelurile si ponderea ierarhică);
Evaluarea inițială a competențelor se va realiza prin susținerea unui test de evaluare de tip grilă și a unei probe practice care constă în recunoa?terea topografiei organelor interne la mamifere ?i păsări.
Tutorele de stagiu urmărește, evaluează activitatea participantului ?i oferă acestuia feedback.
Tutorele de stagiu va prezenta tuturor participanților tehnica necropsiei la diferite specii de animale.
Participan?ii, sub supravegherea tutorelui de stagiu, vor efectua următoarele activități practice:
· recunoa?terea instrumentarului pentru necropsie
· identificarea semnelor mor?ii
· analizarea lipsei activită?ii cardiace ?i a contrac?iilor musculare
· identificarea dispari?iei reflexelor
Tutorele de stagiu urmărește, evaluează activitatea participantului si oferă acestuia feedback.
Participantul completează caietul de practica si fisa individuala zilnica de lucru.
Ziua 2:
Tutorele de stagiu va prezenta etapele realizării unei necropsii la diverse specii de animale.
Participantul, sub supravegherea tutorelui de stagiu, va efectua următoarele activități practice:
· examinarea exteriorului unui animal mort
· utilizarea diferitelor tehnici de incizie
· realizarea eviscerării ?i examinării cavită?ilor interne ale corpului
Tutorele de stagiu urmărește, evaluează activitatea participantului si oferă acestuia feedback.
Participantul completează caietul de practică ?i fi?a individuală zilnică de lucru.
Ziua 3:
Tutorele de stagiu va prezenta modul de recoltare a materialului patologic la mamifere ?i păsări.
Participantul, sub supravegherea tutorelui de stagiu, va efectua următoarele activități practice:
· recunoa?terea ?esuturilor ?i organelor cu leziuni
· recoltarea secre?iilor ?i lichidelor patologice
· utilizarea corectă a recipien?ilor, cutiilor, eprubetelor cu ajutorul cărora se expediază materialele patologice
Tutorele de stagiu urmărește, evaluează activitatea participantului si oferă acestuia feedback.
Participantul completează caietul de practica si fisa individuala zilnica de lucru.
Ziua 4:
Tutorele de stagiu va prezenta consecin?ele modificărilor circulatorii locale la mamifere ?i păsări.
Participantul, sub supravegherea tutorelui de stagiu, va efectua următoarele activități practice:
· recunoa?terea tulburărilor circula?iei sanguine: ischemia, hemoragia ?i congestia
· identificarea factorilor fizici, chimici ?i biologici care afectează circula?ia limfatică
· analizarea modificărilor lichidului intersti?ial
Tutorele de stagiu urmărește, evaluează activitatea participantului și oferă acestuia feedback.
Participantul completează caietul de practică și fișa individuală zilnică de lucru.
Ziua 5:
Tutorele de stagiu va prezenta caracteristici ale fiecărei tulburări circulatorii identificate.
Participantul, sub supravegherea tutorelui de stagiu, va efectua următoarele activități practice:
· recunoa?terea tipurilor de hemoragii
· identificarea etapelor unei congestii ?i ischemii
· stabilirea cauzelor emboliilor ?i infarctului
Tutorele de stagiu urmărește, evaluează activitatea participantului și oferă acestuia feedback.
Participantul completează caietul de practică și fișa individuală zilnică de lucru.
Evaluare săptămânală:
Participantul va realiza o necropsie, va recolta probe biologice ?i material patologic la mamifere ?i păsări.
Participantul completeazăfișa de lucru individuală zilnică, chestionarul de satisfacție săptămânală și fișa individuală de evaluare săptămânală.
SĂPTĂMÂNA II Tema: Analiza modificărilor de metabolism ?i inflama?iile
Ziua 6:
Tutorele de stagiu va prezenta principalele modificări de metabolism la mamifere ?i păsări.
Participantul, sub supravegherea tutorelui de stagiu, va efectua următoarele activități practice:
· recunoa?terea aspectului organelor ?i ?esuturilor cu tulburări de metabolism
· identificarea cauzelor tulburărilor de metabolism
· stabilirea agen?ilor mecanici, fizici ?i biologici care duc la apari?ia tulburărilor de metabolism
Tutorele de stagiu urmărește, evaluează activitatea participantului și oferă acestuia feedback.
Participantul completează caietul de practică și fișa individuală zilnică de lucru.
Ziua 7:
Tutorele de stagiu va prezenta diferitele tipuri de inflama?ii la mamifere ?i păsări.
Participantul, sub supravegherea tutorelui de stagiu, va efectua următoarele activități practice:
· identificarea ?esuturilor inflamate
· descrierea organelor cu leziuni inflamatorii
· precizarea tipului de inflama?ie
Tutorele de stagiu urmărește, evaluează activitatea participantului și oferă acestuia feedback.
Participantul completează caietul de practică și fișa individuală zilnică de lucru.
Ziua 8:
Tutorele de stagiu va prezenta caracteristicile fiecărui tip de inflama?ie la mamifere ?i păsări.
Participantul, sub supravegherea tutorelui de stagiu, va efectua următoarele activități practice:
· recunoa?terea inflama?iilor de tip seros ?i hemoragic
· diferen?ierea inflama?iei purulente de cea necrotică
· precizarea aspectului inflama?iei după volum, greutate, consisten?ă
Tutorele de stagiu urmărește, evaluează activitatea participantului și oferă acestuia feedback.
Participantul completează caietul de practică și fișa individuală zilnică de lucru.
Ziua 9:
Tutorele de stagiu va prezenta principalele procese bioplastice din organismul mamiferelor ?i păsărilor.
Participantul, sub supravegherea tutorelui de stagiu, va efectua următoarele activități practice:
· clasificarea diferitelor procese bioplastice: de adaptare, de apărare ?i de reconstruc?ie
· identificarea cauzelor fiziologice ?i patologice ale acestor procese
· recunoa?terea hipertrofiei ?i regenerării
· investigarea modului de cicatrizare (primară, secundară)
Tutorele de stagiu urmărește, evaluează activitatea participantului și oferă acestuia feedback.
Participantul completează caietul de practică și fișa individuală zilnică de lucru.
Ziua 10
Evaluarea finală se va realiza :
1. printr-o probă practică:
- recunoa?terea ?i folosirea instrumentarului utilizat în necropsii ?i examinări de laborator
- completarea fi?elor de examinare în vederea stabilirii diagnosticului post-mortem
- stabilirea tipurilor de inflama?ii în urma unei necropsii ?i interpretarea modificărilor de metabolism la mamifere ?i păsări
2. colocviu de evaluare : susținerea unui portofoliu;
O comisie de evaluare formată din tutorele de stagiu care este ?i managerul organiza?iei de primire,Rui Silva ?i încă o persoană de la institu?ia intermediară, Nuno Varajao Barbosa, în prezen?a profesorului însoțitorurmăre?te, evaluează proba practică, oferă feedback participantului ?i completează fi?a de evaluare individuală a participantului.
Participantul va primi un document Europass Mobility, emis de instituția de trimitere, certificat de instituția de primire și validat și recunoscut de către instituția de trimitere.
|